Dat de nieuwe editie van ­ Music for life in niets op zijn voorganger zou lijken, was al geweten. Ook het thema, ­dementie, werd eerder vrijgegeven en kan op flink wat bijval rekenen. ‘Omdat het de grootste zorguitdaging is voor de toekomst en iedereen één kans op de vijf heeft om ­dementie te krijgen', luidt het. Maar nu bekend is hoe Music for life concreet wordt ingevuld, beschouwen velen de solidariteitsactie als een schim van wat ze vroeger was. Een gemiste kans, toch als we de reacties op Twitter en Facebook mogen geloven.

Twaalf Studio Brussel-presentatoren, onder wie Sam De Bruyn, Linde Merckpoel en Otto-Jan Ham, draaien in duo's van 14 tot en met 21 december de klok rond songs for life , plaatjes waaraan mooie herinneringen of anekdotes van de luisteraars zijn verbonden. Omdat muziek nu eenmaal een heilzame werking heeft op mensen met dementie en hun omgeving. Dat doen ze in de radiostudio, want een Glazen Huis is er niet.

Maar de Vlaming heeft graag zelf iets om handen. Daarom kan elke luisteraar vanaf morgen in de krantenwinkel een Music for life -badge halen en die opspelden om zijn engagement met de wereld te delen. ‘De presentatoren zullen op pad gaan om mensen met een badge persoonlijk te bedanken, bijvoorbeeld door hen een koffie te trakteren, maar we hopen ook dat Vlaanderen massaal bedankacties op touw zet', vertelt nethoofd Jan Van Biesen.

‘Je kan met je jeugdhuis een fuif organiseren en iedereen met een badge gratis binnenlaten. Of op de markt kommen soep uitdelen aan iedereen die langskomt met een badge', aldus Van Biesen.

Het samenhorigheidsgevoel staat dus voorop, want geld inzamelen is er niet meer bij. Wel kosten de badges 1 euro per stuk. De beperkte winst wordt verdeeld onder de Vlaamse Alzheimer Liga, de Stichting Alzheimer Onderzoek en Expertisecentrum Dementie Vlaanderen.

bron: nieuwsblad.be