31-07-12

"Commerciële zenders moeten meer ondertitelen"

Commerciële zenders als VTM en VT4 moeten in de toekomst meer programma's ondertitelen. Dat heeft Vlaams media_xl_2845273.jpgminister van Media Ingrid Lieten beslist. De zenders zeggen dat ze al inspanningen doen, maar bereid zijn om er nog meer te doen. De VRT is als openbare omroep nu al verplicht om een deel van haar programma's te ondertitelen. Lieten wil tegen het einde van het jaar een gelijkaardige verplichting invoeren voor de commerciële zenders.

 

Hoe groter het marktaandeel van de zenders, hoe meer programma's ze zullen moeten ondertitelen, besliste Lieten. Zenders met een marktaandeel van meer dan 30 procent zullen 80 procent van de zendtijd moeten ondertitelen. Voor zenders met een marktaandeel van 15 tot 29 procent, zoals VTM nu, gaat het om 50 procent.

Na 3 jaar zal VTM zelfs 75 procent van haar programma's moeten ondertitelen. Zenders met een marktaandeel van 5 tot 14 procent zoals VT4 en 2BE nu, moeten 40 procent van hun zendtijd ondertitelen, en 65 procent na 3 jaar.

De commerciële zenders moeten volgens Lieten ook zorgen voor gesproken ondertiteling en audiodescriptie bij een aantal programma's, zodat ook slechtzienden die kunnen volgen.

De commerciële omroepen VTM, VT4 en VIJFtv reageren niet afkeurend op de ondertitelingsverplichting. Ze zeggen dat ze nu al inspanningen leveren om meer te ondertitelen.

"Wij zijn het engagement aangegaan en anticiperen al op het decreet, dat eind dit jaar rond moet zijn", reageert SBS-woordvoerder Kristof Demasure. "Voor de lokale producties, die vanaf het najaar te zien zullen zijn op Vier en Vijf wordt steeds meer toegewerkt naar het verplichte streefpercentage", zegt hij.

Ook VTM zegt dat er nu al inspanningen worden geleverd. ""Familie" wordt al sinds september 2006 ondertiteld. Ook "Het nieuws" van 19u wordt sinds september 2007 live ondertiteld", zegt VMMa-woordvoerster Hilde Espenhout.

"We zullen enkele procenten moeten bijbenen, wat sowieso middelen en mensen zal vergen. Maar zo volgen we een evolutie in heel Europa."

bron: deredactie.be

30-07-12

VRT haalt Ketnetwrapper Melvin van het scherm na berichten over verkrachting

Ketnetwrapper Melvin Klooster zal voorlopig niet meer te zien zijn op de televisie. Dat heeft de VRT 'in onderling Melvin-4.jpgoverleg' met Melvin beslist na berichten dat er tegen de man een onderzoek naar verkrachting gevoerd wordt.

De website Clint.be berichtte maandag dat Melvin Klooster, acteur en vooral presentator op Ketnet, onderwerp is van een onderzoek van het Antwerpse parket. Een jonge vrouw heeft een klacht tegen Melvin ingediend bij de Antwerpse politie. Ze zei dat ze na een uitstapje naar Strantwerpen misbruikt en verkracht werd door de ketnetwrapper, aldus Clint.be.

De VRT heeft geen informatie over die klacht en dat onderzoek, schrijft de openbare omroep in een persbericht. Toch zal Melvin Klooster niet meer op televisie verschijnen of opduiken op VRT-evenementen 'zolang er niet meer duidelijkheid is over de zaak'.

'Het spreekt voor zich dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel wordt bewezen', schrijft de VRT. 'Gezien de aard van het vermeende onderzoek en het feit dat Melvin Klooster een tv-gezicht is, willen we in ieders belang wel voorzichtig handelen.'

Toch benadrukt de zender dat  'de vermeende feiten zich, volgens het artikel, niet binnen een VRT-context zouden hebben afgespeeld'.

Volgens Clint.be bracht Melvin Klooster een vriendin naar huis toen die onwel werd op Strantwerpen. Daar zou hij haar misbruikt en verkracht hebben. Volgens de website diende ze klacht tegen de ketnetwrapper in toen ze hoorde dat Melvin het misbruik gefilmd zou hebben.

Maar ze trok haar klacht in. Toch beschouwt de politie de feiten als voldoende zwaarwichtig om verder onderzoek te voeren. 'Het is niet omdat een klacht ingetrokken wordt, dat het onderzoek wordt stopgezet', aldus Paul Van Tichelt van het Antwerpse parket. Aangezien het om een zedenzaak gaat, weigert het parket alle verdere commentaar.

Fabeltje

Volgens de ketnetwrapper is het verhaal uit de lucht gegrepen. 'Ze heeft haar klacht ingetrokken omdat het een fabeltje is', zegt hij op Clint.be. ''Ik heb nog steeds contact met dat meisje, wij horen elkaar elke dag.'

bron: nieuwsblad.be

28-07-12

VRT start met journaal van 100 seconden

VRT.jpgPrimeur in nieuwsland: VRT start vandaag met een journaal van 100 seconden. Tijdens de Olympische Spelen krijgt de kijker viermaal per dag een hapklare brok nieuws voorgeschoteld.

VRT is de eerste omroep in Vlaanderen die zich waagt aan een kort en pittig journaal. ‘Het is een nieuwe manier om het nieuws snel tot bij de kijker te brengen. Een kort journaal is een ideale format om zowel op tv als online te gebruiken,’ zegt Björn Verdoodt, woordvoerder van de openbare omroep. ‘We starten ermee tijdens de Olympische Spelen. We maken eigenlijk een beetje gebruik van deze specifieke situatie om ook actualiteit tot bij de mensen te brengen, want voorts zal er vooral sport te zien zijn op Canvas.’

Na de Spelen verdwijnt het 100 seconden-journaal even, om op drie september pas écht uit de startblokken te schieten met om het uur een uitzending tussen 14 en 20 uur.

Een format van slechts 100 seconden kan natuurlijk niet vergeleken worden met een volledige nieuwsuitzending. ‘Het 100 seconden-journaal zal uit een zestal items bestaan’, zegt Wim Willems, hoofdredacteur van de VRT-nieuwsdienst. ‘Het is niet de bedoeling om een hele dag nieuws samen te vatten. Het korte journaal zal niet de diepgang van het gewone journaal hebben, het zijn vooral doorlopende updates. Zo moeten de mensen niet wachten tot 18 uur om een eerste nieuwsoverzicht te zien. Er zal wel geen nieuwslezer in beeld verschijnen.’

Zo’n kort nieuwsoverzicht heb je natuurlijk snel gemist. ‘Daarom komt het ook online op deredactie.be te staan. Het is zelfs zo dat, als er een nieuwsitem klaar is, het meteen op de website wordt gezet. Het is een constante uitstroom van nieuws. Je hoeft dus niet te wachten tot het op televisie wordt uitgezonden.’

Op het vlak van kijkcijfers heeft de VRT geen doelen vooropgesteld. ‘We gaan niet rekenen in kijkcijfers. Ik denk zelfs dat 100 seconden niet lang genoeg zijn om die te meten’, verklaart Willems.

‘Het is echt een service naar de mensen toe, om de hiaten in ons nieuwsaanbod op te vullen. We merken dat ons publiek naar frequentere updates verlangt.’

En waarom 100 seconden? ‘Dat is net lang genoeg om inhoud te kunnen meegeven, maar kort genoeg om te blijven kijken. Ik denk dan aan mensen die het 100 seconden-journaal via hun smartphone bekijken. De prijzen van mobiel internet zijn in België heel hoog, dus je kan geen fragmenten van vijf minuten aanleveren.’